Pleidooi voor de korte motivatiebrief nieuwe stijl!

0

Sollicitanten lijken de moeite tot het schrijven van een gerichte motivatie niet meer te (willen) nemen. ‘Ze krijgen immers tòch weer zo’n standaardafwijzing, waarom al die moeite voor niets’. Recruiters gaan er prat op dat ze enkel op het cv letten en de brief niet eens lezen. ‘De brief is toch standaard en voegt niets toe’. Deze stellingname roept sollicitanten natuurlijk niet ècht op om er werk van te maken.

Bureaus die webbased competentiescans aanbieden, doen er soms zelfs nog een schepje bovenop. ‘Leg de motivatie en het cv naast u neer. Het gaat om competenties, die haal je niet uit het cv en de motivatie’. Betaalde sollicitatiebrieven werden als zwaar onvoldoende beoordeeld door consumentenprogramma Kassa. Bijna oplichting en geen garantie dat spelfouten ontbreken. Eén van de bureaus maakt zelfs met hetzelfde gemak liefdesbrieven op bestelling. De overeenkomst met een motivatiebrief lijkt ver te zoeken. Resultaat: de sollicitatiebrief heeft ondertussen om verschillende redenen een imagoprobleem. Zonde, hier kan namelijk wèl het onderscheidend vermogen in zitten. De hoogste tijd voor een pleidooi voor een korte motivatiebrief dus. Of is een elevator pitch populairder en minder negatief besmet?

Tijden veranderen, de manier van solliciteren ook. De valkuilen die ontstaan door onder andere het gemak en de toegankelijkheid van vacaturebanken, social media en apps benoemde ik al eerder. Het gegeven dat een werkgever graag ziet dat je moeite hebt gestoken in een weloverwogen sollicitatie is echter niet anders dan in de periode dat er enkel geschreven brieven en cv’s in de postbus vielen. Zet de aversie daarom aan de kant en maak er werk van. Het loont vroeg of laat!

Ooit stond er in de literatuur dat je in een sollicitatiebrief onder andere moest vermelden ‘waar je de vacature hebt gevonden’. Dit soort instructies leiden inderdaad tot een weinig inspirerende opening. “Naar aanleiding van uw advertentie d.d. 12 februari 2016 in ….” scoort anno 2016 inderdaad niet meer. Ondanks dat het UWV dit nog steeds op nummer 1 heeft staan op haar website onder het hoofdstuk ‘hoe schrijf ik een sollicitatiebrief’. Wat voegt wel wat toe?

13 tips voor een motivatiebrief

  1. Met stip op nummer 1; schrijf überhaupt een korte motivatie, dit is anno 2014 onderscheidend. Je behoort al snel tot gemiddeld zo’n 40% van de respondenten;
  2. Wees authentiek en persoonlijk, schrijf een motivatie die ècht bij je past. Vergeet alle standaard formats op internet en wees origineel;
  3. Verdiep je in de actualiteit bij het bedrijf en laat speels blijken dat je op de hoogte bent;
  4. Probeer clichés te voorkomen, denk bijvoorbeeld aan ‘flexibel’, ‘enthousiast’ en ‘no nonsens mentaliteit’. Ook al heeft de werkgever deze nietszeggende kreten in de advertentie opgenomen;
  5. Laat de bron bij voorkeur achterwege; leuk voor de statistieken, maar papiervervuiling en per saldo minder interessant. Je hebt de vacature immers gevonden omdat je bovenop het nieuws zit;
  6. Som je cv niet nogmaals op, die heb je immers separaat al opgesteld op maximaal 2 A4;
  7. Mocht je cv in relatie tot de vacature vragen oproepen, neem het heft in eigen hand en probeer de vragen bij voorbaat weg te nemen;
  8. Solliciteer je bijvoorbeeld vanuit Amsterdam op een vacature met standplaats Nijmegen? Geef dan aan dat je per 1 maart a.s. in Nijmegen gaat wonen, indien van toepassing uiteraard;
  9. Richt je kort op de gevraagde kerncompetenties, tenzij deze al in het cv staan toegelicht;
  10. Bied motivatie en cv in pdf aan, opdat de opmaak niet kan verspringen door de printer bij de werkgever;
  11. Laat de motivatie (evenzo het cv) checken door anderen op taalfouten en consistentie;
  12. Laat geen betaalde sollicitatiebrief opstellen, die scoren een dikke onvoldoende en zijn per definitie niet origineel en authentiek;
  13. Wees eerlijk over je huidige situatie, vanuit een werkloosheidssituatie solliciteren is anno 2014 geen doodzonde. Hierover liegen is erger als dit tijdens het gesprek blijkt……

Zijn bovengenoemde punten gesneden koek en geen nieuws? Uitstekend! Blijf dan vooral tijd en aandacht besteden aan de motivatie. Denk je dat bovenstaande overdreven is? Helaas; op ieder functieniveau zien we dagelijks voorbeelden van hoe het niet moet in die pakweg 40% van de sollicitaties waar nog een vorm van een motivatie bij zit. De overige reacties leggen we overigens niet aan de kant, maar het is wel een gemiste kans om een onuitwisbare en persoonlijke eerste indruk achter te laten. Een gemiste kans om de sollicitatie vooraf gericht kracht bij te zetten. Beter dan achteraf.

Na een afwijzing krijgen we namelijk nog wel eens een vlammend mondeling betoog waarom de afwijzing onterecht is. Dàn komt er ineens wel additionele informatie op tafel, waar de sollicitant niet eerder de moeite voor had genomen om deze kort op te sommen. Die moeite zou een ieder eigenlijk vanaf morgen op het juiste moment (=vooraf) moeten nemen in de zoektocht naar een nieuwe ‘uitdaging’. Voorkom dit woord overigens in de zinsnede ‘ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging’ in de motivatie. Da’s dus weinig onderscheidend anno 2014…..

Deel via:

Over de auteur

Esther Kornelis

Recruitement en outplacement. Esther is medeoprichter van The Care Factory. 06 42 62 67 09

Reageer

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.