Recruitment nieuwe stijl: Arbeidsmarketing 1

0

Recruitment nieuwe stijl 2: Arbeidsmarketing 1

 

In het kader van de masterclass recruitment nieuwe stijl  hier de bevindingen. In deel 1: gaming en recruitment. Vandaag: Arbeidsmarketing (deel 1).

Wat versta ik onder arbeidsmarketing? Nou, het is eigenlijk meer arbeidsmarkt branding, maar dat ‘bekt’ wat minder goed. Arbeidsmarketing is jezelf positioneren als een merk op de arbeidsmarkt. Eigenlijk een heel oud marketing principe, dat wordt toegepast in de wereld van recruitment. Dit is lastig, maar niet onmogelijk, zelfs niet voor kleinere bedrijven.

Belangrijk in het positioneren van je bedrijf als een merk op de arbeidsmarkt is dat je in ieder geval een consequent en goed personeelsbeleid voert. Met goed bedoel ik dat je goed voor je mensen zorgt, in alle opzichten. Een hoog verloop is per definitie een teken van geen goed beleid. Dat wil niet zeggen dat het slecht is, maar in ieder geval niet goed. Daarnaast zouden er eigenlijk ook zelden of nooit werknemers moeten vertrekken in onmin. Je moet in goede orde uit elkaar kunnen gaan. Hier werkt het net als bij klanten, een goede klant (werknemer) vertelt het misschien één persoon, maar een slechte vertelt het aan tien. Het kost je imago.

Verder moet je zorgen dat je in het nieuws komt. Vandaag lees ik op collega blog EmploIT het stuk van Zylom die tweede zijn geworden in de Deloitte Fast 50. Dit wil men gaan inzetten om het merk Zylom (een hele leuke game maker in Eindhoven) op de arbeidsmarkt in te gaan zetten om te kunnen concurreren met Philips, ASML en Atos. Dat geeft visie weer, want we zijn sexy, dus laten we het uitdragen.

Macaw is ook zo’n organisatie. Echt leuk werk heet hun wervingssite, en dat geeft aan wat men wil zijn. Een leuke, goede werkgever. Macaw won in 2005 de beste werkgever van Nederland prijs, nadat het in 2004 18e was geworden (en tweede IT bedrijf na Microsoft).

Andere niet al te grote organisaties die laten zien serieus bezig te zijn met arbeidsmarketing zijn b.v. VODW, Pentascope en Vitae. Drie partijen in de gouden categorie van Great Place to Work. Met name Pentascope heeft dit in de pers goed gebruikt, Vitae (de winnaar) ook, maar minder.

Belangrijk is dus als eerste om een goede werkgever te zijn. En goed is niet altijd het hoogste salaris, maar er zijn ook veel andere aspecten die een rol spelen. Vrijheid, respect, flexibiliteit, etc. Zonder een management dat zijn personeel heel hoog zet, kom je er nooit. Dan is het een kwestie van dat bekend maken, bijvoorbeeld door een Great Place to Work institute en dat verder uit te dragen. Marketing is met je sterke kanten de boer op, laat het bekend worden dat je zo goed bent.

Deel via:

Over de auteur

Esther Kornelis

Recruitement en outplacement. Esther is medeoprichter van The Care Factory. 06 42 62 67 09

Reageer

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.