Zorgmarketing: wat is de unieke propositie?

0

Zorgmarketing is een nieuw vakgebied. Wat een op een gekoppeld is aan de marktwerking die de afgelopen jaren is ingezet. Zorgorganisaties hebben tot nu toe weinig aan marketing hoeven doen en vinden het zelfs vaak een vervelend woord. Terwijl het toch essentieel is om klanten, cliënten, patiënten en financiers te krijgen en behouden.

Marktwerking betekent dat klanten uit meerdere organisaties kunnen kiezen voor het invullen van hun zorgvraag. Maar niet alleen klanten kunnen kiezen, ook stakeholders als verzekeraars, gemeenten of andere financiers zullen in de toekomst meer van organisaties verlangen bij het verstrekken van opdrachten.

Twee zaken zijn voor zorgorganisaties van belang:

Als je weet dat klanten en hun familie uit meerdere organisaties kunnen kiezen dan moet je heel goed weten wat je zelf in de aanbieding hebt. Wat is jouw unieke concept, waarom moeten klanten voor jou kiezen en niet voor die andere organisatie. Wat is de unieke identiteit van de organisatie. Als je dat weet dan is het helemaal niet zo moeilijk meer om je organisatie te verkopen. Je vertelt immers iets waar je trots op bent.

En het is van belang om te weten waar jouw klanten vandaan komen. Want je moet weten aan wie je dit unieke verhaal het beste kan vertellen om effect te hebben. Komen ze via de huisarts? Via de verzekeraar? Via familie of via het huis-aan-huis blaadje. Alleen als goed in beeld is hoe klanten binnen kan een effectieve strategie gevoerd worden om klanten te trekken en te binden.

Samen met het management en medewerkers gaan we op zoek naar het antwoord op deze vragen. En maken we een plan van aanpak waarbij marketing leuk wordt en waarbij het effect van de acties gemeten kan worden.

 

Deel via:

Over de auteur

Marianne Poot

Interim Management en Zorgmarketing Contact 06 20996065

Reageer

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.